Notes de premsa

El Marató deixa un impacte turístic de quasi 18 milions d’euros, quatre vegades el pressupost invertit

 • , , ,

La regidora d’Esports de l’Ajuntament de València, Maite Girau, ha presentat aquest matí els resultats de l’estudi d’impacte econòmic de la Marató València Trinidad Alfonso EDP realitzat per l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE).

La presentació, que s’ha realitzat en format de desdejuni informatiu amb els mitjans, ha comptat amb la intervenció del catedràtic d’Anàlisi Econòmica que ha dirigit l’estudi, Joaquín Maudos, així com del catedràtic de Comercialització i Investigació de Mercats i investigador del Ivie, Joaquín Aldás-Manzano. Al costat d’ells han estat també el president de la SD Correcaminos, Francisco Borao, la directora de la Fundació Trinidad Alfonso, Elena Tejedor i el director gerent de la Fundació Esportiva Municipal, Jesús Casero.

La principal conclusió extreta és que, un any més, la Marató València Trinidad Alfonso EDP és l’esdeveniment esportiu més important de la ciutat de València i el que continua oferint xifres econòmiques més positives. L’any en el qual la Marató València va aconseguir una de les deu millors marques del món i va batre el rècord d’Espanya de corredors inscrits i arribats a meta, l’informe torna a oferir xifres molt positives.

El Marató va causar un impacte turístic a València de quasi 18 milions d'euros, quatre vegades el pressupost invertit

El Marató va causar un impacte turístic a València de quasi 18 milions d’euros, quatre vegades el pressupost invertit

I ho fa tant per l’impacte que ha tingut en l’economia valenciana, com per la valoració que realitzen els corredors de la millor prova d’Espanya. L’estudi demostra que la despesa de l’organització, a càrrec de la SD Correcaminos i l’Ajuntament de València, ascendeix a 4,8 milions d’euros i cada euro invertit en l’esdeveniment s’ha traduït en 3,7 euros generats en despesa turística associada a la marató (17,7 milions d’euros), amb major percentatge en les partides de serveis d’allotjament i menjar.

La regidora d’Esports, Maite Girau, ha assenyalat sobre aquest tema que “l’Ajuntament posa la ciutat i treballem intensament perquè els veïns entenguen que és una prova de referència i causem les menys molèsties possibles”, al mateix temps que s’ha mostrat satisfeta perquè “la Marató és la prova esportiva de referència de la ciutat i hem vist el seu enorme valor a nivell turístic i econòmic”. A més, Girau ha destacat que “aquests estudis ens permeten tindre dades objectives que ens orienten en la planificació de futur”.

D’altra banda, la màxima responsable de l’esport municipal ha apuntat que “em quede amb les dades econòmiques però també amb les bones xifres de satisfacció dels corredors i corredores perquè és fonamental per a la projecció de la ciutat”. Lluny de relaxar-se amb les bones xifres, ha afirmat que, encara que és difícil millorar les dades obtingudes, “no volem morir d’èxit i mirem en quines coses podem millorar l’organització, que continuarà treballant per a continuar donant satisfacció a la ciutat i als corredors i per a estar entre els millors dels millors, perquè així és l’esport”.

L’informe de l’equip del director adjunt de l’Ivie i catedràtric de la Universitat de València, Joaquín Maudos, afig un valor extra rellevant, en determinar un impacte econòmic total de la Marató sobre l’economia valenciana de 13,2 milions en termes de renda (sous i salaris, més beneficis aportats al PIB), i la creació i manteniment de 429 ocupacions (equivalent a temps complet a l’any). Mentre que l’impacte sobre l’ocupació és similar al de l’anterior edició, la renda generada augmenta un 3,4%.

Del total de la renda generada en 2018, el 65,2% correspon a la despesa de participants i el 34,8% a la despesa en l’organització d’aquest esdeveniment de calat mundial. Aquesta elevada xifra reflecteix la rellevància de l’esdeveniment i el benefici per a la ciutat, ja que només el 3,2% de la despesa ix de diners de les institucions públiques. L’aportació dels patrocinadors suposa el 67% de la despesa i les inscripcions de corredors el 26%, mentre que el 4% s’obté d’altres ingressos per activitats paral·leles.

Els elevats percentatges de corredors i acompanyants vinguts de la resta d’Espanya (39,6%) i de l’estranger (29,5%) entre la suma de participants de la Marató i la 10K paral·lela han aportat una enorme despesa en la seua visita a la ciutat del running, ja que durant aquest esdeveniment van arribar 12.409 participants de la resta d’Espanya i 9.243 corredors estrangers de la marató o el 10K, en grups de 3,7 persones de mitjana en el cas del corredor nacional (2 dies d’estada) o de 3,0 visitants estrangers (amb una mitjana d’estada a la ciutat de 3,4 dies).

Un 98% d'aquests corredors assegura que recomanaria participar en la Marató València

Un 98% d’aquests corredors assegura que recomanaria participar en la Marató València

Els participants i acompanyants que viatgen a València per a córrer aquest esdeveniment han generat 186.105 pernoctacions a la ciutat, la qual cosa suposa un increment d’un 11% respecte a l’any anterior en aquest concepte, a causa del major nombre de corredors i acompanyants (73.642 enfront de 56.470 en 2017, un 30% més). 

Un altre informe elaborat per Telefónica, amb el mesurament dels dispositius mòbils dels usuaris, revela que el corredor nacional sol quedar-se en la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències, mentre que l’internacional té la seua àrea d’influència en el centrede la ciutat.  

Satisfacció del 98% dels corredors 

A més del treball de camp realitzat amb 624 qüestionaris entre els participants durant la seua visita a València per a córrer la Marató o 10K, l’equip de l’Ivie va analitzar també les 6.779 enquestes de satisfacció realitzades per l’organització a corredors que van prendre part de la millor marató, al qual els participants li donen una nota mitjana de 8,8 sobre 10, amb un elevat nivell de satisfacció dels participants, ja que un 20,3% atorga una valoració de deu i un 51,4% de nou punts. Un 98% d’aquests corredors assegura que recomanaria participar en la Marató València. 

Dins dels serveis i experiència que ofereix córrer la Marató València Trinidad Alfonso EDP els aspectes més valorats pels corredors són l’entrada a meta per la passarel·la sobre l’aigua, l’entorn de la prova en la Ciutat de les Arts i les Ciències, el disseny del renovat recorregut i els nombrosos punts d’animació en el traçat, que converteixen a la Marató València en una festa molt rendible per a la ciutat. 

Enllaç per a descarregar l’informe complet: https://bit.ly/2SXSDgd