La festa dels escacs escolars en Patraix va ser un homenatge a Bernat Fenollar
La plaça de Patraix es va convertir ahir en un gran tauler d’escacs amb motiu de la celebració de la segona edició del Torneig Escolar “Mossèn Fenollar”, una jornada marcada per l’ambient familiar i la participació de nombrosos jóvens jugadors d’escacs, que va tornar a unir l’esport escolar amb el llegat històric de Bernat Fenollar i la tradició valenciana dels escacs.
Organitzat pel C.A. Ciutat Vella, amb la col·laboració del CD Basilio, la Fundació València Bressol dels Escacs i l’Associació Veïnal Patraix, el torneig va tornar a traure els escacs de les sales de competició per a portar-lo al cor del barri.
Després del bon acolliment de la primera edició, el Torneig Escolar “Mossèn Fenollar” consolida així una iniciativa que pretén acostar els escacs a les noves generacions i, al mateix temps, recordar el paper fonamental de València en la transformació del joc durant el segle XV.
En la categoria Sub-8, el 1r Premi Dama Valenciana va ser per a Daniel Bisbal Oprzadek; en Sub-10, el 1r Premi Mercurio va correspondre a Sofía Tasso Assadi; en Sub-12, el 1r Premi Scachs d’amor va ser per a Albert Josep Ramón Murcia; i en Sub-16, el 1r Premi Bernat Fenollar va recaure en Saten Gevorgyan. El lliurament de premis va comptar amb Basilio López, president de la Fundació València Bressol dels Escacs; Toni Pla, president de l’Associació Veïnal Patraix; i José Antonio Garzón, historiador i investigador especialitzat en la història dels escacs.
Els quatre primers premis constituïxen, d’esta manera, un homenatge directe a Fenollar i a l’entorn cultural valencià del qual va formar part. El Premi Mercurio evoca el seu paper com a àrbitre en Scachs d’amor; el Premi Dama Valenciana fa referència a la nova peça que va transformar el joc i que apareix per primera vegada descrita a València; el Premi Scachs d’amor recorda l’obra considerada text fundacional dels escacs moderns, mentres que el Premi Bernat Fenollar porta directament el nom del poeta valencià a les noves generacions de jugadors.
L’elecció de Patraix com a escenari d’este homenatge no és casual. El barri compta amb un carrer dedicat a Mossèn Fenollar i ja l’any passat es va incorporar una placa commemorativa amb motiu de les celebracions del 550 aniversari del naixement dels escacs moderns. D’esta manera, el torneig dona continuïtat a una iniciativa que busca mantindre viva la memòria d’un dels protagonistes d’aquella generació de poetes i jugadores d’escacs que va canviar per sempre la pràctica dels escacs.
La segona edició del Torneig Escolar “Mossèn Fenollar” reforça així la seua vocació de convertir-se en una cita anual dels escacs escolars valencià i de mantindre unit l’esport de base amb la història cultural de la ciutat. Una celebració que demostra que el llegat valencià dels escacs, nascut fa més de cinc segles, continua viu entre les noves generacions.
